Audyt wewnętrzny
Stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Białymstoku zostało utworzone na podstawie Uchwały Nr 92/1096/04 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu organizacyjnego Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku. Uchwałą powyższą wprowadzono również odrębność organizacyjną Stanowiska ds. Audytu Wewnętrznego.
Cel, uprawnienia i odpowiedzialność oraz zasady funkcjonowania i zakres audytu wewnętrznego w Urzędzie oraz podstawowe prawa i obowiązki w zakresie audytu wewnętrznego określa Statut audytu wewnętrznego w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Białymstoku, wprowadzony Zarządzeniem Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.
Audytor wewnętrzny podlega bezpośrednio Dyrektorowi Urzędu, który zapewnia mu organizacyjną odrębność wykonywania zadań określonych w ustawie o finansach publicznych.
Funkcjonowanie audytu wewnętrznego regulują:
Akty prawne krajowe:
- Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu.
Wytyczne zawarte w:
- Standardach audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych - ogłoszonych w Komunikacie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 r.
Definicja audytu wewnętrznego, zakres, cele i zasady
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie Dyrektora Urzędu w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.
Ocena, o której mowa dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w Urzędzie.
Audyt wewnętrzny może objąć swoim zakresem wszystkie obszary działania Urzędu. Audyt wewnętrzny obejmuje zadania zapewniające i czynności doradcze. Podstawowe znaczenie mają zadania zapewniające. Zakres zadań zapewniających określa plan audytu.
W przypadku wystąpienia okoliczności obligujących przeprowadzenie zadania zapewniającego poza planem audytu, charakter zadania określa temat zadania zapewniającego / program zadania. Czynności doradcze, służące wspieraniu kierownika jednostki w realizacji celów i zadań mogą być świadczone na wniosek Dyrektora Urzędu lub z inicjatywy audytora wewnętrznego. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane, o ile ich cel i zakres nie naruszają zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego oraz nie prowadzą do przejmowania odpowiedzialności za kierownictwo. Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Dyrektor Urzędu powinien być niezwłocznie powiadamiany o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.
W ramach badania i oceny adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli zarządczej, zarządzania ryzykiem oraz kierowania Urzędem, audyt wewnętrzny w szczególności obejmuje:
- przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli zarządczej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych,
- ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych Urzędu oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy,
- ocenę zabezpieczenia mienia Urzędu,
- ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów Urzędu,
- przegląd programów i projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania Urzędu z planowanymi wynikami i celami,
- ocenę dostosowania działań Urzędu do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli.
Cele i zasady audytu wewnętrznego
- Ogólnym celem prowadzenia audytu wewnętrznego jest przysparzanie wartości i usprawnianie funkcjonowania Urzędu.
- Audyt wewnętrzny poprzez niezależną i obiektywną ocenę systemów zarządzania i kontroli funkcjonujących w Urzędzie, dostarcza Dyrektorowi racjonalne zapewnienie, że systemy te działają prawidłowo (zadania zapewniające).
- Audyt wewnętrzny poprzez czynności doradcze przyczynia się do usprawniania funkcjonowania Urzędu.
- Rola audytu wewnętrznego polega na wykrywaniu i oszacowaniu potencjalnego ryzyka, mogącego pojawiać się w ramach działalności Urzędu oraz na badaniu i ocenianiu adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli zarządczej, które ma na celu eliminowanie lub ograniczanie takiego ryzyka.
Planowanie i sprawozdawczość
Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego po uprzednim przeprowadzeniu analizy ryzyka w zakresie działania Urzędu. W uzasadnionych przypadkach audyt wewnętrzny przeprowadza się poza planem audytu.
Audytor wewnętrzny przygotowuje plan audytu w porozumieniu z Dyrektorem Urzędu.
Roczny plan audytu na rok następny przedstawiany jest Dyrektorowi Urzędu oraz Marszałkowi Województwa do końca danego roku kalendarzowego.
Metryka strony